ZUŠÍK 11 / 07
Počty žáků ve školním roce 2007/2008
V letošním roce navštěvuje základní uměleckou školu rekordní počet žáků – celkem 486 (což je o 62 žáků více než v minulém školním roce). Dívky zcela vítězů v počtech nad chlapci, kterých je z celkového počtu pouhých 138. Škola má odloučená pracoviště v Odolena Vodě, Líbeznících, Řeži a Veltěži. Celkem v těchto pobočkách studuje 156 žáků a 330 žáků chodí do ZUŠ v Klecanech. Velký nárůst žáků je v tomto roce ve výtvarném oboru- celkem 183 žáků (v minulém školním roce to bylo 150) a z toho 32 je v Odolena Vodě. Vysoký počet žáků ve výtvarném oboru přičítám především výborné pedagogické práci paní učitelky Dany Šoltysové, která je nejen kvalifikovanou odbornicí na keramické činnosti, ale skvěle také ovládá výuku kresby a malby. Její umělecké působení v naší škole je navíc umocněno jejím manželem – panem učitelem Dušanem Šoltysem, který vyučuje obor sochařství, vede dospělé studenty a připravuje žáky na umělecké školy. Manželé Šoltysovi již po druhé uspořádali prázdninové malování pro dospělé studenty. Výsledky malířských dílen jsou vystaveny na chodbě ZUŠ. Pan učitel také zapůjčil škole své monumentální obrazy, kterými jsme vyzdobili jednotlivé učebny včetně hudebního sálu.
V letošním roce jsme mohli opět otevřít dramatický obor díky paní učitelce Zuzaně Kolárové Pokorné, která je sama profesionální herečkou a s dětmi si dokonale rozumí (celkem 16 žáků a 17 žáků v tzv. mixu). V hudebním oboru je největší zájem o hru na flétnu (64 žáků), následuje hra na klavír (58 žáků), hra na kytaru (31 žáků), pěvecká hlasová výchova (30 žáků). V tanečním oboru u nás od září začala učit zkušená paní učitelka Kateřina Hájková, která výuku vede s důrazem na klasický tanec. Taneční obor navštěvuje 29 žáků (z toho jsou 3 odvážní chlapci). Ve škole vyučuje 20 pedagogů (z toho 11 žen) a 4 provozní zaměstnanci.
Budování školy
Nově vybudované prostory pro hudební obory jsou čerstvě vymalované, vybaveny koberci a již zmíněnými obrazy pana učitele Šoltyse. Budování a úpravy nových tříd probíhalo v režii firmy pana Novotného. Ve druhém patře se konečně dočkáme nových toalet, hlavně budou spokojeni návštěvníci koncertů, jelikož jejich nevábný vzhled byl v minulosti naši černou stránkou. Přestavba záchodů mohla být uskutečněna díky panu starostovi Ivo Kurhajcovi, který se osobně angažoval v nápadu na jejich úpravu a propůjčil nám osvědčené a skvělé pracovníky pana Jiřího Šmolíka, Luboše Nováka a Petra Havlíčka, kteří nám již několikrát pomáhali při budování školy a kterým tímto veřejně děkujeme. V letošním roce plánujeme ještě nainstalování nové vínové opony v hudebním sále a vysněné židle do sálu snad již nakoupíme v příštím roce. Velmi se osvědčila i nová učebna keramiky, která vznikla propojením dvou místností. Výtvarný obor má tak dvě velké moderní učebny, které splňují všechny nároky pro kvalitní výuku včetně knihovny odborných knih.
Soutěže
V letošním roce jsou vyhlášeny MŠMT tyto soutěže: hra na klavír, hra na housle a hra na kytaru a přehlídka ZUŠ ve výtvarném oboru. Soutěže jsou organizovány postupně od okresních, krajských kol a nejlepší hráči se setkají v celostátních kolech. Ve škole ale nejdříve proběhnou školní kola a nejlepší žáci budou vysláni školu reprezentovat v okresních kolech. Ve výtvarném oboru učitel předkládá přímo na krajské přehlídce výtvarné řady nebo projekty a nejlepší postupují do celostátní přehlídky. Nehodnotí se jednotlivé práce žáků, ale celé soubory, které si učitel musí před porotou obhájit. (Zde bych chtěla připomenout, že v loňském roce získalo trio ve složení Karolína Míková, Barbora Toušková a Zuzana Gulová první místo v celostátní soutěži dechových souborů).
Absolventi 2007/ 2008
Na konci školního roku se můžeme těšit na vystoupení 19 absolventů z hudebního oboru a z výtvarného oboru chystá svoji výstavu 5 absolventů. Koncerty proběhnou v sále ZUŠ Klecany, v sále Atria v Praze, v sále Libeňského zámku a v sále Martinů na AMU v Praze. Výstava absolventů výtvarného oboru proběhne tradičně na chodbě ZUŠ Klecany. Seznam absolventů školního roku 2007/2008:
I. výtvarný obor: Jiří Haken, Karolína Kopsová, Kateřina Lahodová (keramika a kresba malba), Barbora Pleskotová a Pavla Šťastná.
II. Hudební obor: Adéla Bártová (klavír), Eva Fröhlichová (housle), Helena Čurdová (flétna), Anna Loudová (flétna), Kateřina Smetanová (flétna), Jan Beneš (klavír), Eliška Fialová (flétna), Kateřina Dušková (flétna), Kristina Šučurová (flétna), Gabriela Vodičková (klavír), Anna Burdová (kytara), Radka Matěková (klavír), Kristýna Motalová (klavír), Ondřej Sobotka (klavír), Jindřich Vosecký (klavír), Anna Wertheimová (klavír), Barbora Kyselová (zpěv), Barbora Veselková (zpěv), Kateřina Příšovská (flétna)
Vzkaz pro rodiče z ministerstva školství (převzato ze zdroje MŠMT)
Vážení rodiče! V posledních letech se setkáváte v tisku, v rozhlase, v televizi nebo ve škole, na kterou chodí Vaše dítě, s informacemi na téma – změny ve vzdělávání. Většinou se připomíná potřebnost změn a úkol pro školy vytvořit si vlastní „školní vzdělávací program“, který by tyto změny podpořil. Mnohem méně se ale dozvídáte, proč se má něco měnit, o jaké změny má jít a co to přinese Vašim dětem. Nová podoba vzdělávání vychází z toho, že při rozsahu dnešního poznání a rychlém rozvoji výrobních technologií nevíme přesně, co budou dnešní děti skutečně potřebovat v dospělosti za 20 až 30 let (za poslední desetiletí se obměnilo jen 20 % celkové pracovní síly, ale zároveň i 80 % veškerého technického vybavení potřebného pro rozvoj této pracovní činnosti). Proto se vzdělávání staví na jistém množství vhodně propojených poznatků a velký důraz se klade na dovednosti, které mají nadčasový význam a které umožní rychle se přizpůsobit potřebám dalšího vzdělávání i pozdějšího zaměstnání. K těmto dovednostem patří – umět se učit, být tvořivý a umět řešit problémy, umět účinně komunikovat s lidmi i technikou, umět spolupracovat, respektovat svá práva i práva jiných, být tolerantní k jiným, mít vztah k přírodě i kultuře a chránit je, umět pečovat o své zdraví a bezpečí, poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti. Protože se nemůžeme všechno naučit, i kdybychom chtěli, klade se velký důraz na výběr učiva, na to, co je podstatné a co se v dalším životě skutečně využije. Velmi důležité je, aby do budoucna školy motivovaly a v učení podporovaly každého žáka, aby připravovaly výuku zajímavou a dostupnou pro všechny, aby děti chodily do školy rády a chtěly se učit. K tomu můžete ve spolupráci se školou výrazně přispět i vy. S tím velmi úzce souvisejí i metody práce, které zajišťují co největší trvalost poznání. Dnes je nepochybně prokázáno, že člověk si nejvíce zapamatuje (osvojí si) to, co sám vyvodil, prakticky vyzkoušel, o čem diskutoval, co jiným vysvětloval. Proto se zařazují způsoby výuky, které nejsou pouhým předáváním hotových poznatků, ale vycházejí z aktivní práce žáků ve skupinách a z propojení poznání různých předmětů (oborů) – NAVÍC TENTO ZPŮSOB VÝUKY DĚTI BAVÍ !
Další změny vycházejí ze skutečnosti, že se všichni žáci nemohou naučit totéž a ve stejném rozsahu. Je nesmyslné chtít stejné výsledky od všech žáků, ale je velmi potřebné usilovat o to, aby každý dosáhl svého osobního maxima. Proto se klade důraz na individuální přístup – ve výuce i v hodnocení.
S hodnocením pak souvisí další základní změna. Pokud chceme žáky motivovat, nemůžeme stavět na zdůrazňování jejich chyb a nedostatků. Hodnocení musí být příznivé, musí především postihovat klady žákovy práce, musí jej vést k dalšímu učení a výkonům a ne jej od učení odrazovat. Proto se prosazuje slovní hodnocení, které je cílenější a objektivnější než známka, proto by se žáci měli učit i vlastnímu hodnocení a hodnocení jiných podle daných kritérií, proto by se měli více porovnávat sami se sebou (se svým předchozím výsledkem) než s jinými žáky. Výraznou změnu by mělo zaznamenat i prostředí, v němž se žáci učí. Dnes se hovoří o tzv. bezpečném prostředí. Myslí se tím prostředí, kde není žák stresován, kde se cítí dobře, kde se nebojí projevit a říci svůj názor, kam se rád vrací. Nová koncepce vzdělávání dává učitelům škol větší pravomoci, ale požaduje i větší odpovědnost při přípravě výuky. Školy si na základě státem schváleného „rámcového vzdělávacího programu“ vytvářejí svůj vlastní „školní vzdělávací program“. Ten vychází z povinných dovednostních výstupů, k nimž musí školy se žáky směřovat. Učitelé pak stanovují nejvhodnější učivo i metody a cíleněji reagují na potřeby konkrétních dětí, na podmínky škol, na zájmy žáků i požadavky jejich rodičů. Podobným způsobem učilo mnoho učitelů již dříve, cílem je, aby se takový styl práce stal běžný v týmech učitelů všech škol.
Všechny naznačené změny by měly vést především k tomu, že se žáci budou učit rádi, že získají dovednosti i způsoby jednání, které budou mít smysl a které bez problému uplatní v dalším životě a v zaměstnání doma i kdekoli v zahraničí. Změny by měly navodit i takové vztahy ve školách, jejichž odrazem budou samostatní, sebevědomí a aktivní lidé, kteří budou zároveň dostatečně odpovědní vůči sobě i svému okolí. Lidé, kteří budou umět prožít svůj život plodně právě s využitím dovedností, které ve škole získali. Zajímejte se o změny, které připravuje „vaše“ škola, a pomáhejte je prosadit – je to v zájmu Vašich dětí!
Plánované akce do konce roku 2007:
Listopad:
7.11.2007 – Třídní koncert p.uč. Měšťanové a p.uč. Vitvarové (sál ZUŠ od 17,30 hodin)
3.12.2007 – Třídní koncert p.uč. Drahotové (sál ZUŠ od 18,00 hodin)
15.11.2007 – Malý koncert v Odolena Vodě (ZŠ Odolena Voda od 18,00 hodin)
16.11.2007 – Malý koncert v Klecanech (sál ZUŠ od 18,00 hodin)
Prosinec:
1.12.2007 – Vánoční koncert v kostele v Klecanech (od 13,00 hodin)
12.12.2007 – Vánoční koncert v Řeži (od 18,00 hodin)
13.12.2007 – Vánoční koncert v Odolena Vodě (sál Aero od 18,00 hodin)
18.12.2007 – Vystoupení dramatického oboru (sál ZUŠ od 18,00 hodin)
19.12.2007 – Vánoční koncert v Klecanech (sál ZUŠ od 18,00 hodin)
Bc. Dana Snížková – ředitelka ZUŠ